28 Ekim 2015 Çarşamba

Baharatlı Balkabağı Püresi ile Balkabaklı Cheesecake

Baharatlı Balkabağı Püresi ile Balkabaklı Cheesecake tarifi

Balkabağının aslında bir sebze değil de meyve, hatta "berry" denen cinsten olduğunu biliyor muydunuz? Yani çilekle, böğürtlenle akraba! Sizde durumlar nasıl bilmem ama balkabağı bizde çok tüketilen bir meyve değil. Bunun sebebi de küçüklükten gelen kabak tatlısı travmalarım. Hala hiç sevmem kabak tatlısını. Her şeye de şerbet olmuyor yani, olmamış kabak tatlısı. Öf bir de kaymaklıysa, başıma bir iş gelmeyecekse kabak tatlısını sevmiyorum, anlayacağınız. Ama çorbasını severim mesela, mis.

Geçenlerde babamdan pazarda denk gelirse biraz balkabağı almasını rica ettim. Amacım pumpkin butter denen, baharatlı balkabağı ezmesinden yapmaktı. Tabi daha önce yemediğim için nasıl bir şey olduğunu bilmiyorum, denemek için az yaptım. 

Sevdim! Hem de çok. Bence baharat ve kabak çok uyumlu. Henüz tatmadıysanız bu postta tarifini vereceğim. Ben onu gece yapıp, üstüne bir de cheesecake içine koyduğum için fotoğraflayamadım, idare edin. 

Baharatlı Balkabağı Püresi ile Balkabaklı Cheesecake tarifi

Peki balkabaklı cheesecake nerden çıktı derseniz, daha önce yemedim bile. Sadece güzel olacağını düşündüm ve doğaçlama bir cheesecake yaptım. Sonuç, o bitti sonra bir daha yaptım. Kısaca çok sevdik. 

Cheesecake tabanı için ben evdeki tarçın ve zencefilli kurabiyeleri kullandım. Siz de evde herhangi bir kurabiyeniz varsa kullanabilir veya eti burçak gibi bisküvi ile yapabilirsiniz. 


Balkabağı püresinde yenibahar kullanmak gerekiyor biraz, ama yoksa veya sevmiyorsanız es geçip muskat, tarçın, zencefille devam edebilirsiniz. 

Püreyi yapmadan önce yabancı bloglardaki tariflerde balkabağını fırınlamışlar. Ben bu adımı uygulamadım ilkinde, çünkü hiç tarif falan okumadan kafama göre yaptım. İkinci seferde fırınladım, bence çok bir farkı olmadı tat olarak ama pişme süresi kısaldı. 

Baharatlı Balkabağı Püresi ile Balkabaklı Cheesecake tarifi

Cheesecake için kullanılan peynir sadece labne değil, pınar beyaz (sürülebilir krema peyniri) de kullandım. Diğerinde sürülebilir lor da ekledim, "ne kadar peynir o kadar lezzet." mantığıyla. Lorlu olanda tabi lordan dolayı çok hafif olsa da daha pürüzlü bir yapı vardı ama lor tadı da gayet başarılıydı. Eklemek isterseniz, denenebilir. Sadece Labne ile de yapabilirsiniz ama beyaz krema peyniri dokusunu daha yumuşak yapacak.

Peynirleri cheesecake için kullanmadan önce süzmeniz gerekiyor. Bunun için ben önce kağıt havluya sarıp sonra temiz bir tülbent içine bırakıp asıyorum veya tülbentledikten sonra ufak bir tencerenin ağzına süzgeç yerleştirip, peyniri koyuyorum. Üzerine de ağır bir cisim :p Artık içi su dolu borcam mı koyarsınız, et döveceği mi bilmem. Yeter ki peyniri süzün. 

Bu kadar peyniri daha ucuza getirmek için size bir önerim var! Ben genelde Migros'un kendi peynirlerini kullanıyorum. Aynı peynir, inanın. Diğer markalarda fiyatlar 200gr. için 4-7 lira arasıyken Migros labne en son 2.60 lira civarındaydı. Aynısı sürülebilir beyaz peynir, nam-ı diğer Pınar Beyaz için de geçerli. Migros markalı taze krema peyniri de yine 2.60 civarında. Bu arada, sadece Migros değil Bim ve A101 gibi diğer marketlerin kendi ürünlerini de kullandım, onlar da aynı diyebilirim. Yarı yarıya fiyat farkı oluyor bu yüzden bu yöntemi deneyebilirsiniz :)

Baharatlı Balkabağı Püresi ile Balkabaklı Cheesecake


Baharatlı Balkabağı Püresi ile Balkabaklı Cheesecake tarifi


İhtiyacınız Olacaklar

Çember kalıp (22-26 cm arası)
Balkabağı püresi (tarifi aşağıda)
Cheesecake hamuru (tarifi aşağıda)
Cheesecake tabanı (tarifi aşağıda)

Baharatlı Balkabağı Püresi ile Balkabaklı Cheesecake Tarifi

Balkabağı Püresi

1kg soyulmuş, temizlenmiş balkabağı
3/4 kap esmer şeker (150 gr) (beyaz şeker de olur)
2 yemek kaşığı taze sıkılmış limon suyu
1/3 kap kaynamış su veya oda sıcaklığında elma suyu (80 ml)
1/2 çay kaşığı yenibahar
1/2 çay kaşığı tarçın
1/2 çay kaşığı zencefil
1/2 çay kaşığı muskat

(Tavada pişirme süresini kısaltmak isterseniz balkabaklarını iri küpler halinde doğrayın ve aluminyum folyaya sarıp 180C fırında 20 dakika kadar pişirin.)

Küp küp doğranmış balkabaklarını rondoya alıp iyice püre haline gelene kadar çekin.

Mümkünse kalın tabanlı bir tavaya balkabağı püresini alın ve üzerine şekeri serpiştirin, limonu, elma suyunu ve baharatları ekleyin. 

Tavanın kapağını kapatıp, 30-40 dakika kadar orta ateşte, arada karıştırarak pişirin. Bu aşamada pürüzlü bir yapıda olacak. Balkabağı pişip, iyice yumuşayınca çorba/meyve püresi vs yaptığımız blendır yardımı ile kabağı tamamen püre haline getirin.

Tavanın kapağını açın ve orta ateşte, 15-20 dakika kadar kontrollü şekilde, karıştırarak pişiririn. Suyunu çekip biraz sürülebilir bir kıvam alacak, daha katı isterseniz daha fazla pişirebilirsiniz. 

Temiz bir kavanozda, dolapta 2-4 hafta kadar saklayabilirsiniz. 


Cheesecake Tabanı

250 gr eti burçak veya ayarında bisküvi
5 yemek kaşığı tereyağ (75 gr)

Fırını 175C'ye ayarlayın. 22 cm çember kalıbı yağlayıp, içine pişirme kağıdı serin. 

Bisküvileri robotta çekerek veya bir poşetin içine alıp, üzerinden oklava veya kavanozla geçerek ufalayın. Tamamen toz halinde olmamalı, ama çok iri parçalı da olmamalı. 

Tavaya tereyağı alıp eritin, bisküvileri ekleyip 2-3 dakika kavurun. 

Kalıbın tabanına bisküvileri yayın ve ellerinizle vaya bir bardağın altı ile bastırarak sıkılaştırın. Dilerseniz kenarlardan 1 cm kadar yüksek yapabilirsiniz.

Kalıbı 15 dakika kadar fırınlayın. 

Püf noktası: Ben bazen bisküvili tabana 2-3 yemek kaşığı süt ekliyorum, eğer cheesecake tabanını yumuşak seviyorsanız tavada kavururken sütü de ekleyebilirsiniz. Fazla eklerseniz iyice hamur olur ona dikkat edin. 


Cheesecake

400 gr labne peyniri+ 400 gr pınar beyaz veya dengi bir krema peyniri (süzülmüş ağırlıkları 750gr civarı olacak)
1 kap (200 gr) toz şeker
4 yumurta
100 ml süt kreması
2 yemek kaşığı mısır nişastası
1 çay kaşığı vanilya
1 kap + 1/2 kap balkabağı püresi

Peynirleri bir tülbent veya kağıt havlu yardımı ile kullanmadan bir saat önce süzün. 

Süzülmüş peyniri çırpma kabına alın ve mikser yardımı ile 1-2 dakika kadar kremamsı ve pürüzsüz bir kıvam alıncaya dek çırpın. 

Toz şekeri ekleyip 1 dakika daha karıştırın.

Yumurtaları ve vanilyayı ekleyip, yumurtalar tamamen karışana kadar düşük devirde çırpın. Yumurtalar tamamen karışınca kremayı ekleyin ve 30-45 saniye daha yavaş devirde karıştırın. Mısır nişastasını ekleyin ve karıştırın.

Cheesecake hamurundan 1 kap kadar ayırıp, kalanına 1 kap balkabağı püresi ekleyin ve iyice karıştırın. 

Balkabağı püreli cheesecakei karışımını fırından aldığınız bisküvili taban serili çember kalıbınıza boşaltın. Üzerine sade cheesecake hamurunu kesik kesik ve aralıklı akıtarak veya kaşık kaşık koyarak yuvarlak desenler elde edin. 

Yuvarlak desenlerin üzerine bal kabağı pürenizden kaşık kaşık koyun. 

Bir kürdan yardımı ile ebruli desenler verin. 

Veya direkt mermer kek yapar gibi, önce balkabağı püreli harcı koyup, üzerine beyaz harcı ve püreyi ekleyip çatal yardımı ile hafif hafif alt üst edebilirsiniz. 

Pişirme

*Püf noktası:*

Cheesecake pişirirken su banyosunda pişirmek cheesecakeinizin alacalı bulacalı pişmesini ve çatlamasını engeller.

Su banyosu ile pişirmek isterseniz:



Yeterli boyutta iki kat alumünum folyoyu tezgaha serin. Kek kalıbınızı folyonun ortasına oturtun ve hem altını kem kenarlarını bu alumünyum folyo ile kaplayın. (Bu işlemi kalıbı cheesecake hamuru ile doldurmadan önce yapmanızda fayda var. 

1.5-20 litre kadar suyu kettle ile kaynatın.

Fırın tepsinizi fırına yerleştirin ve kaynamış suyu tepsiye boşaltın. Bu aşamada dikkatli olun, yanmayın :) Daha sonra çember kalıbı tepsinin içine oturtun. Fırının kapağını kapatın ve 55-70 dakika kadar pişirin. Pişirirken lütfen cheesecakenizi kontrol edin, fırından fırına sıcaklıklar fark ettiği için üstü yanmasın, geçmesin. Hafif bir kızarma olacak. Fırından alınca hafif sallayın, kenarlar sabit ama ortası sallanan kıvamda olacak. 

Cheesecakenizi en az 6 saat dolapta dinlendirin. En iyi kıvama ertesi gün geliyor. 

Su banyolu pişirmek istemezseniz, direkt fırına verip, yine kontrol ederek 55-70 dakika arası pişirebilirsiniz.  




tavada kalkan ciğeri

Tavada kalkan ciğeri nasıl yapılır? Tavada kalkan balığını pişirmek için; kalkan ciğeri bol su ile yıkanır ve kurulanır. Tavada yapacağınız ...