11 Temmuz 2015 Cumartesi

Frambuaz Soslu Güllü Sütlaç / Rose Water Rice Pudding (Sutlac) with Raspberry Sauce

Frambuaz Soslu Güllü Sütlaç Rose water raspberry rice pudding


*For English, please scroll down.*

Sütlaç küçüklüğümden beri en sevdiğim sütlü tatlılardan biri. Babamdan geçen bir alışkanlık sanırım, soğuk değil de ılık veya sıcakken yemeyi seviyorum ben daha çok.

-Baba sütlaç yaptım yer misin?
-Şimdi çok tokum, sonra yiyeyim (veya siz buraya başka bahaneler bulun)
-Tamam.
-Sıcak mı? (Burda bir ümitle sorar)
-Evet
-E tamam getir bi kase o zaman.

Ama bazen O'nun bu hevesinin sonu hüsranla biter sütlaç sade değilse. Ya lavanta çıkar adamcağızın bahtına, ya gül, ya karanfil... Dünkünde de meyve vardı ki hiç babama göre değil, "Ekşitiyor bu meyveler pastayı tatlıyı." (Bahsettiği meyveler çilek, frambuaz, nektarin gibi pişince şekerini kaybeden meyveler) Ama dün karar verdim, bundan sonra onunkini ayırıp sonra katacağım aroma mı meyve mi ne koyacaksam içine tatlıların :) Adamcağız çilekli pasta bile sevmiyor ben her tatlıya acayip şeyler katıyorum.

Bizde oruç tutan olmadığından o iftar, sahur ritüelleri yok yıllardır. Kalkıp bi güllaç yapayım, sahurda da şunu pişirelim durumları olmuyor. Haliyle klasikleşmiş ramazan ritüellerinden uzak şeyler pişiyor. Sıcak pideyle avunuyoruz. Ne alaka şimdi ramazan ve bu tatlı diyecekseniz durun, kendimce ramazana uygun bir şeyler yapmak istedim, sebebi bu. Buraya bağlayacağım. Evet, güllaç da güzel tabi ama değişik bir şey olsun dedim. Klasik olsun ama biraz yorum katayım derken tamamen aroma eşleştirmesi olarak Pierre Herme'den esinlenilen "gül-frambuaz" ikilisine kilitlendim. Ben ikisinin bir arada güzel gittiğini o deli adamın makaronlarından biliyorum. Ilk yediğim andan beri de frambuaz normalde pek sevmesem de gülle bir arada bayılıyorum. Ne güzel adam Pierre...  (Ya bu arada, taze frambuaz bulmak ne zor iş arkadaş. Yok resmen hiçbir yerde, bulamadım.) Pavlova yapacaktım ama hava o kadar nemli ki burda, son zamanlarda yaptığım merengler hep hüsran, 1 saat sonra yumuşamış bir hale geliyorlar. Sonra acaba panna cotta mı yapsam diye düşünürken sütlaç nerden aklıma geldi bilmiyorum. Yataktan fırlayıp anneme "hadi sütaç yapalım!" dedim bir hevesle.

Frambuaz Soslu Güllü Sütlaç Rose water raspberry rice pudding


Inanır mısınız fellik fellik taze frambuaz aradım, artık internetten sipariş verecektim ama orda da kalmayınca mecbur dondurulmuş frambuaz aldım. Bu arada, dikkatimi çeken bir şey oldu markette. A101'den 4 küsür liraya aldığım dondurulmuş meyveler Migros'ta 9 küsürdü. 2 katı resmen, yani bu kadar fiyat farkı olması çok saçma. sinir oluyorum ben böyle şeylere. Hadi 1-2 lira fark oluyor ama 2 katı ne yahu? Neyse el mahkum aldım geldim. O sırada baktım ki yabanmersini ve frenk üzümü de var, doldurdum onları da tazesinden. Bu aralar fiyatları uygun, 5 liraydı paketi yabanmersinin. Bolca alıp, dondurabilirsiniz kışın kek veya sos yapmak için.

Bu gereksiz önyazıdan sonra tarife geliyorum sonunda. Sütlaç bizim evlerde yaptığımız klasik tariften birazcık farklı ama zorlayacak en ufak yanı yok. Sadece içeriğinde fazladan malzemeler var. Krema ekliyorum, kremsi ipeksi bir kıvam veriyor pirinç dışında kalan kısma. Birazcık da nişasta tutması için.

Bu arada, gülsuyu olarak ben saf gül suyu kullanıyorum. Marketlerde güllaçlarla satılanlar aromalı olanlar ve bence yapay gül aroması gül tadını sevdirmekten çok insanları tiksindirmeye yönelik bir şey. Çok basit ve rahatsız edici bi yapaylığı var, eğer gül tadını sevmiyorsanız bundan olabilir. Sanki dedenizin hacıyağını yalıyor gibi bi his varsa ağzınızda, bu o kötü gülsularının suçu bence. Gidin, iyisinden ufak da olsa bir şişe gül suyu alın, o zaman seveceksiniz muhtemelen.

Frambuaz yerine meyve olarak çilek kullanabilirsiniz bu arada, çilek ve gül de güzel olur. Ayrıca, 1 çay bardağı kadar frambuaz (ahududu) reçelini 2-3 yemek kaşığı suyla seyreltip de kullanabilirsiniz sos yerine.

Tam sıcaklar iyice bastırmışken iftardan sonra tüketmelik serin bir tatlı tarifi oldu. Gül içinize zaten taze bir his veriyor, frambuazlı sosla beraber de son derece lezzetli ve uyumlu bir tat bırakıyor damağınızda bu sütlaç tarifi.

Frambuaz Soslu Gül Sulu Sütlaç

Gül Sulu Sütlaç 

4-6 porsiyon

1 çay bardağı +1 yemek kaşığı pirinç
600 ml süt
200 ml süt kreması
2 yemek kaşığı mısır nişastası
1/3 su bardağı şeker ( miktarı artırıp azaltabilrisiniz damak tadına göre)
2 su bardağı kaynar su
1 yemek kaşığı doğal gül suyu

Pirinci 2 bardak kaynar su ile orta boy bir tencereye alıp, kapağı yarı şekilde kapatıp 15 dakika kadar kaynatın. (Pirinçlerin yumuşaması gerek)

Sütün bir bardağına nişastayı ekleyip iyice, topaksız bir hale gelene kadar karıştırın.
Daha sonra, nişastalı sütü, sade sütü ve şekeri tencereye ekleyip iyice karıştırın.
Ocağın altını orta hararette açın ve kaynayana kadar sık sık karıştırın.
Kaynamaya başlayınca altını iyice kısıp 20-25 dakika daha arada karıştırarak pişirin. İstediğiniz kıvamı alınca, kremayı ve gül suyunu ekleyip sık sık karıştırarak 5 dakika daha pişirin.

Frambuazlı sos

1 su bardağı frambuaz
4 yemek kaşığı şeker


Frambuaz ve şekeri küçük bir sos tavasına alıp, karıştırın.
Kısık ateşte 10 dakika kadar pişirin.
Frambuazlar püre gibi dağılacak ve hafif kıvamlı bir sosunuz olacak.

Fotoğraftaki gibi bir görüntü için:

Servis edeceğiniz kaselerin dibine frambuazlu sostan 2-3 yemek kaşığı dökün ve üzerine güllü sütlaçla doldurun. Bir çay kaşığı ile kasesnin kenarlarından güllaç ve sosu hafif alt üst edin. En üste frambuaz, badem veya antep fıstığı ile dekor yapın. Ben biraz da frenk üzümü kondurdum üste.


Rose Water Rice Pudding (Sutlac) with Raspberry Sauce


Frambuaz Soslu Güllü Sütlaç Rose water raspberry rice puddingRose Water Sütlaç (Rice Pudding) with Raspberry Sauce

Rice pudding is a traditional and very delicious milk based dessert in Turkey. It actually comes from Ottoman palaces. It's a palace dessert guys!

Mostly we cook it plain like using just vanilla and it is common baking it after cooking process to have browned top layer. However, I wanted to make something for Ramadan dinners so I wanted to add rose water to give it a taste like another traditional dessert Güllaç. I also serve it with raspberry sauce because raspberry and rose water together tastes... perfect.   Oh, I am not sure if Ottoman Sultans ate it raspberries haha.

Baldo or arborio rice is both ok for this dessert.

Also, if you are not get used to rose water, go slow with it. First add a teaspoon or two, and if you want more then add more. I strongly recommend using natural rose water in desserts.

If you are ready for feeling some palace luxury, here is the recipe

Rose Water Sütlaç (Rice Pudding) with Raspberry Sauce



For The Rose Water Rice Pudding

1/2 cup rice + 1 tablesoons rice
2 1/2 cups milk
7 oz dairy cream (200 ml)
1/3 cup granulated sugar
2 tablespoons corns starch
1 table spoon natural rose water
2 cups boiling hot water

Put the rice together with boiling water in a small pot and close the lid half. Cook on medium heat around 15 minutes, until the water absorbed by the rice.

Separate a 1 cup of the milk and add the corns starch in it, mix well until it becomes homogenous.

Pour both of the milk over the rice, add the sugar and combine well before start to heat it. On medium heat, stirring occasionally cook it for 20 minutes and add the cream and rose water. Stirring constantly, cook it for 5 more minutes.

For the Raspberry Sauce

1 cup raspberries (fresh or frozen)
4 tablespoons granulated sugar

Put raspberries on a small sauce pot and sprinkle the granulated sugar on them. On low heat, cook it Sstirring occasionally until it becomes thicker.

Transfer 2 or 3 table spoons of raspberry sauce into your cups and pour rice pudding as the second layer.





tavada kalkan ciğeri

Tavada kalkan ciğeri nasıl yapılır? Tavada kalkan balığını pişirmek için; kalkan ciğeri bol su ile yıkanır ve kurulanır. Tavada yapacağınız ...