25 Ağustos 2015 Salı

Karaorman Pasta / Vişne ve Çikolatalı Doğumgünü Pastası


Arapdudağı tatlısını bilirsiniz. İsmi ne kadar leş de olsa, ben o tatlıyı küçükken çok severdim. Özellikle bazı teyzeler kekin kıvamını öyle bir tuttururlardı ki ben evde ne kadar denediysem de o kıvamı hiç yakalayamadım. Aslında bildiğimiz kakaolu kek, ama süngersi, kendiliğinden nemli, nasıl desem bilmiyorum o keki, oldukça koyu renkli ve dokusu parlak. Dedim ya, olmadı o kek bi türlü. Hep klasik kek dokusunda oldu yaptıklarımız. Ev hanımlarının da huyudur ya, tarif sorarsanız ya kendileri yapmamıştır, ya unutmuştur nasıl yaptığını ya da "ay biz tarif vermiyoruz, özel özel" dir.

Bir süre ben kendimi bu işe adadıktan sonra, o kek dokusunda birkaç fotoğrafa denk geldim ve o tarifleri denedim. Belki benim hatamdan, belki tariften yine tutmadı, yine tutmadı.

Bu arada, bugün erkek kardeşimin de doğum günüydü. 2 gündür kendisine bi pasta yapmak istiyordum, bir gün önceden keki, kremayı hazırlayayım da dedim, sabaha da birleştirirm artık. Neden bilmiyorum, her zaman yaptığım çikolatalı kek yerine sadece kakao ile yapılan bi kek yapmak istedim. Aklıma I am baker'a bakmak geldi. Güzel bi kakaolu kek tarifi buldum, ve aynen tarifi uyguladım. Hamurdan benim kalıplarla 3 tane kek çıktı. Bana 2 tanesi yeteceğinden 1 tanesini hemen orda tırtıklamaya başladım ki ne göreyim? Bu benim o yıllardır sevdiğim ama bi türlü tutturamadığım kek! Valla içimden blog sahibine teşekkür mesajı atmak geldi, hatta atayım bak yine aklıma gelmişken. Muhtemelen yaparsanız siz de ne demek istediğimi anlayacaksınız kekten yiyince. Hatta belki zaten biliyorsunuz tarifi, belki babanneniz falan yapmıştır. Ben yine de yazayım. Çok güzel dokulu bir kek çünkü, bulunsun blogda.



Bu arada, kardeşime karaorman pastası yapmaya karar verdim. Taze vişne varken değerlendirmek istedim.

Bu arada bana instagram'dan birisi neden buttermilk, daha doğrusu kestirilmiş süt kullandığımı sordu tariflerde. Kullanmak zorunda değilsiniz ama buttermilk asitli olduğu için, hamuru daha iyi kabartıyor, kakaoyla tepkimeye girip güzel bir renk veriyor keke ve de yumuşacık ve nemli bir doku kazandırıyor. Eğer merak edenler varsa onların da merakını gidereyim burdan hazır aklıma gelmişken.

Pasta için çikolatalı ganaj, krem şanti, kek ve eğer dilerseniz kiraz veya vişne likörüne ihtiyacınız olacak. Likör yerine vişne suyu kullanabilirsiniz.



Kekte kahve var, kahve tadından emin değildim ben de yaparken ama kesinlikle çooook güzel oldu kek. Bu yüzden özel bi tiksintiniz falan yoksa kahveye tarifi hiç değiştirmeden yapın. Baskın bi kahve tadı olmuyor.

Krem şantiyi ben süt kreması ile yapıyorum, ama isterseniz hazır toz olanlardan da kullanabilirsiniz siz.

Bu kekte nestle kakao kullandım, aslında bu kadar koyu olacağını tahmin bile etmedim yaparken. Açık renkli duruyor aslında, ama pişince çok koyulaştı. Belki de dediğim gibi buttermilk-kakao tepkimesindendir. Eğer kekleriniz açık renk oluyorsa bi deneyin, ben ilk kez kullandım genel olarak her tarifte koyu çıkar mı onu da bilmiyorum.

Karaorman Pasta / Vişne ve Çikolatalı Pasta

İhtiyacınız olacaklar
2 adet pasta çemberi veya kelepçeli kalıp (16-18 cm çapında)
2-4 kat kek
Çikolatalı ganaj
Krem şanti
300 gr kadar temizlenmiş vişne
Islatmak için vişne veya kiraz likörü ya da vişne suyu veya şurup

Kek

Kek tarifi I m Baker'dan adapte edildi. 

2 adet 16-18 cm çapındaki çember kalıp için.
Orijinal tarif I am baker'dan.

3 ekstra büyük veya 4 küçük boy yumurta
2 su bardağı un
1/2 su bardağı sıvıyağ (ben zeytinyağı kullandım)
3/4 su bardağı kakao (tercihen koyu renkli ve kaliteli)
1 su bardağı ılık süt +1 yemek kaşığı limon
1 su bardağı sıcak kahve (tercihen filtre kahve)
2 su bardağı şeker
2 çay kaşığı karbonat
1 çay kaşığı kabartma tozu

Süt ve taze sıkılmış limon suyunu karıştırın, bir kenarda 10 dakika kadar kesilmesi için bekletin.
Fırını 175Cye ayarlayın. Kek kalıplarınızın dibine yağlı kağıt serin veya kalıpları tereyağ ile bolca yağlayıp, unlayın.

Bir kaseye un, kakao, kabartma tozu, şeker ve karbonatı eleyin.

Ayrı bir kasede yağ, yumurta ve ekşittiğiniz sütü iyice karıştırın. Daha sonra unlu karışımı iki seferde ekleyin ve topaksız bir karışım elde edin. Mikser yavaş-orta devirde çalışır vaziyetteyken sıcak kahveyi yavaş yavaş ekleyip, bir yandan da çırpın.

Hamurun kıvamı akışkanlaşacak, sorun yok. Olması gereken oldukça akışkan bir kek hamuru elde etmeniz.

Hazırladığınız kalıplara hamuru eşit şekilde paylaştırın ve 45-55 dakika arası kontrollü şekilde pişirin. Keke kürdan batırdığınızda kürdan temiz çıkıyorsa fırından alabilirsiniz.

Çikolatalı ganaj

200ml sıvı süt kreması
150 gr iyi kalitede bitter çikolata

Çikolatayı küçük küçük doğrayın. Kremayı küçük bir tencerede kaynatmadan iyice ısıtın. Krema ısınınca ocağı kapatıp, çikolatayı ekleyin ve tüm çikolata eriyene kadar iyice karıştırın. Oda ısısına gelince dolaba kaldırın ve en az 2-3 saat soğutun.

Kullanıma hazır hale getirmek için, soğutma işleminden sonra kremayı 2 dakika kadar mikserle çırpın. Rengi açılıp kabaracak. Fazla çırparsanız krema çökmeye başlar.

Krem Şanti

100ml süt kreması (önceden soğutulmuş)
4 yemek kaşığı pudra şekeri

Önceden en az 12 saat soğuttuğunuz kremayı çırpacağınız kaba alıp (mümkünse borcam veya metal) derin dondurucuya atın. 10 -15 dakika kadar da kapla beraber soğutun.

Dondurucudan alın ve 2 dakika boyunca yüksek hızda, krema kabarıp kıvam alana kadar çırpın. Daha sonra şekeri ekleyin ve 30-40 sn daha çırparak topaksız bir krema elde edin.

Krem şantiyi hemen kullanmanız gerek, bu yüzden pastayı birleştirmeye başlamadan hemen önce hazırlayın bunu.

Pastanın yapılışı
Oda ısısındaki kekleri eğer katlara bölecekseniz katlarınızı hazırlayın.
En alt katı servis tabağınıza yerleştirip likör, şerbet veya vişne suyu ile ıslatın.
Bir kat çikolatalı ganaj sürüp üzerini temizlenmiş vişne ile kaplayın. Vişnelerin üstüne beyaz kremayı sürüp, tekrar biraz daha vişne ekleyin. Vişnelerin üzerine 1 yemek kaşığı kadar beyaz krema daha sürüp 2. kat kek ile üzerini kapatın. Pastayı kalan ganaj ile kaplayın, ve vişne ve krema ile süsleyin.

Eğer 4 kat yapmak isterseniz benimki gibi tek krema katına iki kremadan da eklemek yerine bir kat çikolata, bir kat beyaz, bir kat daha çikolata gibi bir sıra ile de yapabilirsiniz pastayı.



tavada kalkan ciğeri

Tavada kalkan ciğeri nasıl yapılır? Tavada kalkan balığını pişirmek için; kalkan ciğeri bol su ile yıkanır ve kurulanır. Tavada yapacağınız ...