18 Şubat 2015 Çarşamba

Yabanmersini soslu Yabanmersini ve Limonlu Kek


Son zamanlarda yaptığım ve yediğim en lezzetli, en güzel dokulu keklerden biri oldu bu yabanmersinli ve limonlu kek. Kekin dokusu hem yumuşak, hem pofuduk ama hem de sıkı, nemli; tadı mis gibi limon kokulu, yabanmersinli baskın tadın altında tereyağının o güzel aroması.

Her zaman yaptığım vanilyalı bir kekim var. Çay kahvenin yanına en çok sevdiğim kek vanilyalı kektir benim. Çoğunluğun aksine sırf çikolatalı kek beni bayar. Bu vanilyalı keki de sürekli modifiye ederim. Greyfurtlusu, limonlusu, meyvelisi, çikolata parçalısı vs. En çok da turunç yakıştırıyorum ben bu kekin dokusuna. Bu sefer yine hazır bir sürü yabanmersini de bulmuşken güzel bi kek yapayım dedim yine bu vanilyalı tarifle.


Yabanmersini bulmak pek kolay değil, biliyorum. Istanbul'da Macro Center, büyük Migroslarda var. Başka şehirlerde de vardır yine ama bilmiyorum. Bu yüzden eğer yabanmersini bulmam ben derseniz size güzel bir haberim var. Bu tarif vişne ile de mükemmel oluyor, frambuaz veya böğürtlenle de. Yani bu frenklerin "berry" dedikleri hemen her şey uygun. Ben de zaten bunu daha önce vişneli ve böğürtlenli çok taptım. İçiniz rahat rahat yapabilirsiniz.



Hmm, krema... Kreması biraz spontane oldu. Aslında keke başlarken aklımda üstünden bi glaze gezdirmek vardı en son aşama olarak. Aklımda yabanmersinli glaze yapmak vardı. O niyetle başladım. Glazein asıl mantığı şudur: Pudra şekeri ve sıvı. Siz buna tereyağ ekleyebilir, sıvı olarak limon suyu veya bal, akçaağaç şurubu ya da süt, kahve gibi sevdiğiniz bir şey kullanabilirsiniz. O glaze kekin üstüne döküldükten sonra donar. Ama kururdur, keke bir ıslaklık vermez, sadece aromalı ise aroma katar veya sade ise tatlandırır. Ben bunu da yabanmersinli yapmak istedim. Bunun için önce klask bir meyve şurubu/suyu ile yapılan glaze yapacaktım ama aslında o kuruluğu da sevmediğimi hatırladım. Bu yüzden süreç içerisinde glazeden uzaklaşarak çoooooook lezzetli bir sos yaptım.


Yabanmersinlerini şeker ile pişirmekle başlayıp, kendimi en son kremamı peynir ile blendırdan geçirirken buldum. Benimki biraz spontane oldu dedim ya, blendır kullanmaya gerek kalmayabilir işlem sırasını düzgün ayarlarsanız.

Dedim ya, hep yaptığım ve modifiye ettiğim bir kek diye. Ben bunu bazen direkt krema ile yapıyorum buttermilk yapmak yerine. O da çok güzel bir doku veriyor keke. Burda isterseniz, krema kullanacaksanız kremayı tereyağı ve şekeri çırparken, kremayı bunlarla beraber çırpıp, buttermilk kullanmadan da yapabilirsiniz keki.

Yağ sizi korkutmasın. Kek yapıyorsanız ve nemli, yumuşak dokulu bir kek istiyorsanız yağ sizin dostunuz. Tereyağını, süt yağını sevin. Margarinden mümkün mertebe uzak durun. Zaten böyle bir kek yapmak isteyip de yağdan şekerden çekinmek bana garip geliyor. Yani bir kekin dokusunun böyle olması için belli malzemeleri içermesi gerek. Ben şeker yerine şunu kullansam, krema yerine süt kullansam, tereyağ yerine sıvıyağ kullansam olur mu? derseniz cevabım evet, olur. Ama dokusu böyle olmaz. Bu yüzden buttermilki süt değil krema ile yapacağız.


Keki yaparken dikkat etmeniz gereken en önemli noktalar:

Tereyağı YUMUŞAK ve oda sıcaklığında olacak, yoksa kek kurur.
Süt kreması ve yumurtalar da oda sıcaklığında olacak.
Meyveleri dondurulmuş kullanabilirsiniz, sıkıntı değil.
Vanilya olarak ben bazen vanilya ekstresi bazen de Dr. Oetker markalı böyle minik cam tüplerde satılan tereyağ-vanilya aromasını kullanıyorum. Vanilya ekstresi yoksa, toz vanilinden iyi bir alternatif olabilir sıvı aroma. 1 tüpü bir keke yetiyor.


Yabanmersini soslu Yabanmersini ve Limonlu Kek

Malzemeler

4 büyük boy yumurta
1 bardak + 1 yemek kaşığı toz şeker
2 yemek kaşığı limon kabuğu rendesi (rendenin ince tarafı ile rendelenecek)
3 yemek kaşığı limon suyu 
1/2 bardak süt kreması + 1 yemek kaşığı limon suyu veya beyaz sirke
115 gr tereyağ 
1/2 bardak sıvıyağ (ben zeytinyağı kullandım)
2 bardak + 1 yemek kaşığı un 
1 çay kaşığı kabartmatozu
1/4 çay kaşığı tuz
vanilya 
1 bardak yabanmersini veya böğürtlen, frambuaz vs

Fırını 180C ye ayarlayın. 
Kek kalıbınızı tereyağ ile yağlayıp hafif unlayın.
Süt kremasına 1 yemek kaşığı limon suyunu ve ekleyip ve 1-2 kere karıştırın.  5-6 dakika kadar bekleyin, bir süre sonra içerisinde kesilme olacak, normali bu. Endişe etmeyin. 

Un ve kabartma tozunu ayrı bir kaba eleyin. 

Ayrı bir kapta tereyağ, şeker, limon kabuğu, vanilya ve tuzu 2 dakika boyunca önce orta sonra yüksek devirde çırpıp krema haline getirin. 
Yumurtaları teker teker ekleyip çırpın, her seferinde iyice karıştığından emin olun. 
En son yumurtayı ekledikten sonra buttermilk, sıvıyağ ve limon suyunu ekleyip iyice karıştırın. 
Unu iki seferde ekleyip, yavaş devirde veya el çırpıcısı ile topak kolmayana kadar karıştırın.
Kek kalıbına alıp üzerine meyveleri serpiştirin. Bir çatal ile hafif alt üs ederek karıştırın. 
Fırında 50 dakika kadar pişirin. 

Kreması

15-20 tane yabanmersini
2 yemek kaşığı toz şeker
2 yemek kaşığı tereyağ
4-5 yemek kaşığı pudra şekeri
4 yemek kaşığı krem peynir veya labne veya mascarpone peyniri

Yabanmersinini ufak bir tencereye veya sos tavasına alıp, üzerine toz şekeri serpin. Orta ateşte reçelimsi bir kıvam alana kadar pişirin. Kıvam alınca altını kapatın. Tereyağı ekleyin ve eriyene kadar karıştırın. Krem peyniri de ekleyip, hepsini blendırdan geçirin. 

Kekiniz soğuduktan sonra soğumuş kremayı üzerine gezdirin. 


tavada kalkan ciğeri

Tavada kalkan ciğeri nasıl yapılır? Tavada kalkan balığını pişirmek için; kalkan ciğeri bol su ile yıkanır ve kurulanır. Tavada yapacağınız ...